Şiddete maruz kalan çocuklarda aşağıdaki belirtilerden bir kaçı ya da sadece biri görülmektedir.
Aşırı bir endişe hali.
içe kapanıklılık.
Çevreye karşı ilgisizlik
Uyumakta zorluk çekme ya da kabus görme
Aşırı utangaçlık
İleriki yaşlarda alkol ve uyuşturucu madde kullanımı
Arkadaş ilişkileri kuramama
Yaptığımız ankette ise öğretmenlerinden şiddet gören örencilerin yarıdan fazlası o öğretmenin dersine ilgi göstermediğini belirlenmiştir.Şiddete maruz kalan çocukların 3/1 lik kısmı ise bir daha derse girmek istemediğini söylemiştir.Eğer çocuk şiddete maruz kaldığında büyüdüğünde potansiyel şiddet yayıcısı olması kaçınılmazdır.Ne ekersen onu biçersin hesabı çocuklarımıza nasıl davranırsa gelecekte ona göre karşılığını alınır.
Okulda Şiddete Çözüm Önerisi
Şiddet çok faktörlü bir olgu olduğuna göre, şiddetin önlenmesinde toplumu oluşturan bütün kurum ve kuruluşlara önemli görevler düşer.okullardaki şiddeti önlemesi için bütün yükleri okula yıkmak doğru değildir.Toplumdaki herkes birlik olup okullardaki şiddetin önüne geçmelidir.(3)Şiddetin çözümü için günü birlik müdahale değil, uzun vadeli politikalar yapılmalıdır.
Çözüm önerilerini sıralayalım
1.Çin`de huzursuzluk çıkınca halk filozof Konfüçyüs e başvurur. Konfüçyüs “dilinizi değiştirin der”anlamazlar. Halk yeniden başvurduğunda aynı cevabı alır. Konfüçyüs böylece dilin sadeleşmesi ve insanların birbirleri anlamasını iletişimin iyi kurulmasını belirtir.Ülkemizde öğrencilerin birbirlerinin gırtlağını kestiği , en ufak bir sorunda birbirlerini bıçakladığı, tabancaların kullanıldığı ortamların olmasının en büyük sebebi iletişim yetersizliğidir. Yazıları kısa yazmak, cümleleri tam bitirmemek gibi ve gençlerin kendi aralarında küfürlü konuşmaları tam bir iletişimsizlik örnekleridir.(İbrahim Oktaş)Bu yüzdendir ki en ufak bir anlaşmazlıkta hemen bıçaklara, silahlara sarılınmaktadır. Bunun önlenmesi için okullarda iletişimin hayatımızdaki yeri ve önemini belirten dersler konulmalıdır.
2.Yaptığımız çalışmada görülmüştür ki ailesinde hoşgörünün az olduğu, maddi durumun iyi olmadığı ve kardeş sayısının fazla olduğu ailenin çocukları, şiddet içeren film izledikleri oyun oynadıkları ve şiddete daha fazla mağdur kaldıkları görülmüştür.Bu çocuklar hemen tespit edilip okulun rehberlik servisinde bu çocuklar hakkında gerekli çalışmalar yapılmalıdır.
3,Erken uyarı işaretlerini bilmek ve potansiyel şiddet oluşturacak davranışları fark edip bu işaretleri gösteren çocukları teşhis etmek gerekir. Bu süreçte, mutlaka önceden belirlenmiş krizle müdahale planı devreye sokulmalıdır.(Alaadin Dinçer)
4.Okul meclisleri oluşturarak gençlerin öfkesini ifade etmesini sağlamak.
5.Anketimizde öğrencilerin belirttiği gibi ailelerin şiddet konusunda düzenli olarak bilgilendirilmeleri gerekmektedir.
6.Şiddete meyilli olan gençler birlenip bunların gelişimsel özellikleri dikkate alınarak, çeşitli yetiler geliştirmelerine ve topluma dahil olmalarını sağlamak. kendileri bir uğraş sahibi yapıp değerli olduklarının farkına varmalarını sağlamak.
7.Öğrencilerin gerçekten ilgisini çekecek ders dışı etkinlikler düzenlemek
8.Okullarda belirlenecek olan güvenlik önlemlerine öğrencilerin de katılımını sağlayıp görüşlerini alınması gerekir.
9.Okullarda şiddet konusu bir an göz ardı edilmemeli sürekli izlenmelidir.
10.Çocuklara fiziksel ceza uygulamalarından kesinlikle kaçınılmalıdır.
11.Televizyonları bu konuda öz denetime gitmeleri sağlama ve RTÜK bu konuda duyarlı olması sağlanmalı.
12.Çocukların medyadaki bilgisayar oyunlardaki şiddet içeren programlara çok fazla maruz kalmalarını önlemeye çalışmalıyız.Bu konuda aileler bilgilendirilmelidir
13.Sürekli aile okul işbirliği içinde olmalı.Okul toplumla bütünleşmesi sağlanmalıdır
14.Okulda öğrencilerin en çok şiddeti öğretmenlerinden görmektedir.Bu yüzden öğretmenlere şiddetin çocuklar üzerindeki etkisinin ne kadar büyük olduğu konusunda bilgilendirilmelidir
15.Okul yönetimi akademik yönden başarısız olan öğrencilerin okula bağımlılıklarını arttırmak için rehber faaliyetlerinden yararlanmalıdır.Yapılan araştırmalarda görülmüştür ki akademik yönden başarısız olan öğrencilerin şiddet içeren olaylara daha fazla karıştığı
16.Öğrencileri n doğal ortamda davranışlarını görmek için okula kamera yerleştirilmelidir.
17.Çocuklara en önemlisi sevgi ile yanaşmalıyız sevginin bulunduğu ortamda şiddetin görülmesi imkansızdır.
18.Okullarda verilen eğitimin bir iş sahibi olma olmadığını göstermeliyizİş
sahibi olmak para kazanmak ve ekonomik yaşamlarını kurtarmak fikrini çok öne çıkarmamalıyız.Çocuklara sunacağımız eğitim yaşamın bütün zorluklarına karşı direnebilecek kişilikte yetiştirmek olmalıdır.Çocukların ilişkilerinde sevgi duygusunun kavratılması çok önemli bir öğedir
19.Şiddet öğrenilen bir davranıştır bunu göz önünde bulundurmalıyız.Çocuklar dünyaya geldiğinde sevecen hoşgörülü, yaratıcı korkusuzdurlar.Çocuğa vereceğimiz eğitim bu özelliklerin köreltilmesi değil geliştirilmesi yönünde olmalıdır.
20.Toplumda şiddet sorunu bir proje çerçevesinde ve gerçekçi bir zamanlama ile çözüme kavuşturulmalıdır.
Kaynak:http://www.sosyalbilgiler.gen.tr/ilkogretim-okullarinda-siddet-ve-siddetin-ogrenci-gozu-ile-degerlendirilmesi/(17.04.2014)
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder